Obniżenie dochodu z powodu przeciwdziałania COVID-19

Informujemy, że od 18 kwietnia 2020 r. obowiązują przepisy na podstawie których za utratę dochodu do celów ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego uznaje się także obniżenie dochodu spowodowane przeciwdziałaniem COVID-19.

Poniżej przedstawiamy szczegóły wprowadzonej regulacji oraz praktyczne przykłady jak wprowadzone przepisy wpływają na ustalanie prawa do świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

Zgodnie z art. 15oa. ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020r. poz. 374 z późn.zm.), który wszedł w życie w dniu 18-04-2020 r., uległ rozszerzeniu katalog dochodu utraconego stosowny przy ustalaniu prawa do świadczeń rodzinnych oraz przy ustalaniu prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, określony odpowiednio w art.3 pkt 23 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2020r. poz.111 ze zm.) oraz art.2 pkt 17 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2019r. poz. 670, z późn.zm.).

W związku z powyższym za dochód utracony uważa się również obniżenie wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub obniżenie dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej z powodu przeciwdziałania COVID-19 .

Powyższy dochód utracony jest uwzględniany przy ustalaniu prawa do:

  • świadczeń rodzinnych na okresy zasiłkowe od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 października 2021 r., oraz
  • świadczeń z funduszu alimentacyjnego na okresy świadczeniowe od dnia 1 października 2019 r. do dnia 30 września 2021 r.

Powyższa utrata dochodu ma wpływ na prawo do świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła utrata dochodu, nie wcześniej jednak niż od miesiąca złożenia wniosku
(podstawa prawna: art. 24 ust. 6 ustawy o świadczeniach rodzinnych, art.18 ust.4 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów).

Zatem od dnia wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego tj. od dnia 14 marca 2020r. możemy mieć do czynienia z obniżeniem wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub obniżeniem dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej  z powodu przeciwdziałania COVID-19, uznawanym, na wniosek strony za utratę dochodu.

 

Przykłady zastosowania przepisu o utracie dochodu z powodu przeciwdziałania COVID-19

Przykład 1.

Dochód wnioskodawcy z tytułu trwającego od 2015 r. zatrudnienia za rok 2018 (tj. za rok kalendarzowy poprzedzający aktualny okres zasiłkowy w świadczeniach rodzinnych) wyniósł przeciętnie 4500 zł (zgodnie z definicją dochodu wskazaną w art. 3 pkt 1 lit a ustawy o świadczeniach rodzinnych) i z uwagi na przekroczenie kryterium dochodowego nie przysługiwał zasiłek na dziecko. Od 25 marca 2020 r. z powodu przeciwdziałania COVID-19 wynagrodzenie wnioskodawcy uległo zmniejszeniu do wysokości 3500 zł. Tym samym kwotą utraconego dochodu jest kwota 1000 zł, co oznacza, że od kwietnia 2020 r. na wniosek należy ustalić prawo do zasiłku rodzinnego w oparciu o dochód miesięczny 3500 zł (czyli de facto jest to dochód za kwiecień 2020 r.)

Przykład 2.

Dochód wnioskodawcy za rok 2018 r. wynosił przeciętnie 0 zł (zgodnie z definicją dochodu wskazaną w art. 3 pkt 1 lit a ustawy o świadczeniach rodzinnych), natomiast od listopada 2019 r. miało miejsce uzyskanie dochodu z tytułu podjęcia od 1 listopada 2019 r. zatrudnienia, z którego dochód za miesiąc grudzień 2019 r. wynosił 3900 zł i z uwagi na przekroczenie kryterium dochodowego nie przysługiwał zasiłek rodzinny na dziecko. Od 28 marca 2020 r. wynagrodzenie wnioskodawcy uległo zmniejszeniu do wysokości 3000 zł. Tym samym kwotą utraconego dochodu jest kwota 900 zł, co oznacza, że od 1 kwietnia 2020 r. na wniosek, należy ustalić wnioskodawcy prawo do zasiłku rodzinnego w oparciu o dochód miesięczny wynoszący 3000 zł (czyli de facto dochód za kwiecień 2020 r.)

Przykład 3.

Dochód wnioskodawcy z pozarolniczej prowadzonej od 2012 r. działalności gospodarczej za 2018 r. wyniósł przeciętnie 6000 zł (zgodnie z definicją dochodu wskazaną w art. 3 pkt 1 lit a ustawy o świadczeniach rodzinnych) i z uwagi na przekroczenie kryterium dochodowego nie przysługiwał zasiłek rodzinny na dziecko. Od 1 kwietnia 2020 r. z powodu przeciwdziałania COVID-19 dochód z działalności gospodarczej uległ zmniejszeniu do wysokości 900 zł. Tym samym kwotą utraconego dochodu jest kwota 5100 zł, co oznacza, że od maja 2020 r. na wniosek należy wnioskodawcy ustalić prawo do zasiłku rodzinnego w oparciu o dochód miesięczny wynoszący 900 zł.