Informacja dla najemców w sprawie składania wniosków o dopłaty do czynszu

Obecnie o dopłatę czynszową mogą ubiegać się mieszkańcy inwestycji budynku mieszkalnego przy ul. Okólnej 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, ul. Hubego 2-2B, ul. Hubego 4 – 4D, ul. Hubego 17a i 17 oraz ul. Hubego 19 i 19a i ul. Poznańska 294i oraz ul. Rolnicza 5 i 7-7A w Toruniu.

Miejsce pobierania i składania wniosków

  • Wnioski o przyznanie dopłaty czynszowej można pobrać w siedzibie Toruńskiego Centrum Świadczeń Rodzinie lub ze strony internetowej TCŚR,
  • Wnioski są przyjmowane w siedzibie TCŚR przy ul. Batorego 38/40 w godzinach 7:00-15:00 boks nr 5.

Osoby ubiegające się o dopłatę czynszową powinny wnieść opłatę skarbową w kwocie 10 zł – zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz załącznikiem do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r.- o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r., poz. 2142)

na konto Urzędu Miasta Torunia o numerze: 37 1160 2202 0000 0000 8344 0799

tytułem: opłata skarbowa za wydanie decyzji w sprawie dopłaty do czynszu

Opłaty można dokonać w kasie UMT ul. Grudziądzka 126 lub przelewem na ww. konto.

Dopłaty mogą zostać udzielone, jeżeli średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego nie przekracza:

  1. w przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych – 100%,
  2. w przypadku pozostałych gospodarstw domowych – 100% zwiększonego o dodatkowe 40 punktów procentowych na każdą kolejną osobę w gospodarstwie domowym

– przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270).

Przy obliczaniu średniego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego, uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w:

2022 roku – w przypadku wniosków o dopłaty składanych w okresie od 1 sierpnia 2023 r. do 31 lipca 2024 roku;

2023 roku – w przypadku wniosków o dopłaty składanych w okresie od 1 sierpnia 2024 r. do 31 lipca 2025 roku

Dopłaty udzielane są na okres 15 lat z koniecznością corocznej weryfikacji uprawnienia do tych dopłat.

Dokumenty, które należy przedłożyć w celu ubiegania się o dopłatę czynszową:

  1. wniosek o przyznanie dopłat (do pobrania) – w przypadku gdy najemcą są małżonkowie wniosek o dopłaty składa jeden z małżonków,
  2. oświadczenie o liczbie osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego (do pobrania);
  3. oświadczenie o wysokości dochodów gospodarstwa domowego za odpowiedni rok kalendarzowy, z wyodrębnieniem dochodów poszczególnych osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego oraz informacją o wysokości dochodów utraconych (czytaj więcej poniżej *) lub uzyskanych (czytaj więcej poniżej **) przez te osoby i miesiącu ich utraty lub uzyskania (do pobrania),
  4. oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 (do pobrania),
  5. zobowiązanie, o którym mowa w art. 4 ust. 3 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie (do pobrania),
  6. oświadczenie o wcześniejszym stosowaniu dopłat wraz ze wskazaniem liczby miesięcy, w jakich dopłaty były stosowane przed ponownym ubieganiem się najemcy o dopłaty – w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 3 (do pobrania),
  7. oświadczenie o wcześniejszym stosowaniu dopłat w przypadku osoby, która w przeszłości była najemcą innego mieszkania, w związku z najmem którego były stosowane dopłaty, wraz ze wskazaniem liczby miesięcy, w jakich dopłaty były stosowane – w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 4 (do pobrania),
  8. oświadczenie o wcześniejszym stosowaniu dopłat wraz ze wskazaniem liczby miesięcy, w jakich dopłaty były stosowane wobec zmarłego najemcy – w przypadku, o którym mowa w art. 18 ust. 1 (do pobrania),
  9. kopia umowy najmu lub kopia umowy zobowiązującej do zawarcia umowy najmu, w przypadku gdy umowa najmu nie została zawarta do dnia złożenia wniosku o dopłaty,
  10. potwierdzenie dowodu wpłaty opłaty skarbowej.

Wyżej wymienione oświadczenia (pkt 1 – 8) są składane pod odpowiedzialnością karną.

Dokumenty pomocne, na podstawie których wnioskujący może ustalić wysokość dochodów rodziny to:

  • zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego dotyczące najemcy i każdego pełnoletniego członka gospodarstwa domowego o wysokości rocznego przychodu podlegającego opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c art30e i art. 30 f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2019, poz. 1387) pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
  • zaświadczenie ZUS dotyczące wysokości opłacanych składek na ubezpieczenie zdrowotne w roku bazowym.
  • zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego dotyczące najemcy lub członków rodziny rozliczających się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zawierające informacje odpowiednio o:
    1. formie opłacanego podatku,
    2. wysokości przychodu,
    3. stawce podatku,
    4. wysokości opłaconego podatku,
  • zaświadczenie właściwego organu gminy o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni.
  • odpis orzeczenia sądu zasądzającego alimenty na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną lub odpis protokołu posiedzenia zawierającego treść ugody sądowej, lub odpis zatwierdzonej przez sąd ugody zawartej przed mediatorem, zobowiązujących do alimentów na rzecz osób w rodzinie lub poza rodziną,

W ramach corocznej weryfikacji uprawnień do dopłaty czynszowej najemca jest zobowiązany przedłożyć oświadczenia oznaczone w punkcie  nr 2 i nr 3 (powyżej)  nie wcześniej niż w terminie 2 miesięcy, jednak nie później niż w terminie miesiąca przed rozpoczęciem każdych kolejnych 12 miesięcy, w jakich dopłaty będą stosowane.

Utrata dochodów *

* W przypadku gdy w 2022 roku lub  od 1 stycznia 2023 r. do dnia złożenia wniosku o dopłaty do czynszu najemca bądź osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego najemcy utraciła dochód uzyskiwany w analizowanym roku kalendarzowym, przy obliczaniu średniego miesięcznego dochodu tego gospodarstwa nie uwzględnia się dochodu utraconego przez tę osobę.

W rozumieniu art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych utrata dochodu oznacza utratę dochodu spowodowaną:

1)       uzyskaniem prawa do urlopu wychowawczego,

2)       utratą zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,

3)       utratą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,

4)  utratą zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej,

5)      wykreśleniem z rejestru pozarolniczej działalności gospodarczej lub zawieszeniem jej wykonywania w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników  lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,

6)     utratą zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,

7)      utratą zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do tych świadczeń lub utratą świadczeń pieniężnych wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do świadczeń alimentacyjnych,

8)       utratą świadczenia rodzicielskiego,

9)       utratą zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,

10)   utratą stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Jeżeli nastąpiła utrata przez członka rodziny dochodu należy do wniosku dołączyć dokument określający datę utraty dochodu oraz wysokość utraconego dochodu (np. świadectwo pracy, zaświadczenie od pracodawcy o osiąganym dochodzie, umowy zlecenie, pit- 11 itp.).

Uzyskanie dochodów **

** W przypadku gdy w 2022 roku najemca bądź osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego najemcy uzyskała dochód, uzyskany przez tę osobę w tym roku dochód dzieli się przez liczbę miesięcy, w których dochód był uzyskiwany i  uwzględnia przy obliczaniu średniego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego, o ile dochód ten jest uzyskiwany również w miesiącu złożenia wniosku o dopłaty do czynszu. W takim przypadku należy oświadczyć wysokość dochodu uzyskanego w 2022 roku.

W rozumieniu art. 3 pkt 24 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych uzyskanie dochodu oznacza uzyskanie dochodu spowodowane:

1)       zakończeniem urlopu wychowawczego,

2)       uzyskaniem zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,

3)       uzyskaniem zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,

4)       uzyskaniem zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej,

5)       rozpoczęciem pozarolniczej działalności gospodarczej lub wznowieniem jej wykonywania po okresie zawieszenia w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,

6)       uzyskaniem zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,

7)       uzyskaniem świadczenia rodzicielskiego,

8)       uzyskaniem zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,

9)       uzyskaniem stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Jeżeli nastąpiło uzyskanie dochodu przez członka rodziny po 2022 roku należy dołaczyć oświadczenie określające wysokość dochodu netto uzyskanego przez członka rodziny z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty (dokument: np. zaświadczenie od pracodawcy).